Zakupy przed świąteczne są procesem, do którego wielu z nas odpowiednio się przygotowuje. Jest to szczególny okres, w którym działania mające na celu ograniczenie wydatków związanych z zakupami nie zawsze są skuteczne. Podobnie jak przygotowana lista zakupów, która nie gwarantuje nam uniknięcia zakupu nieplanowanych produktów.
Wybierając się na zakupy, zdarza nam się kupić rzeczy, których nie mieliśmy na liście zakupów. Bez znaczenia jest czy to będą apetycznie wyglądające przekąski lub produkty będące na promocji. Liczy się fakt, że ulegliśmy pokusie, jaką przygotowały dla nas sklepy. Głównym elementem takiej strategii jest zachęcenie klienta do zakupu produktu bez względu na to, czy faktycznie chciał go kupić.
Układ towarów na półkach
Regały sklepowe ze schludnie ułożonymi produktami to powszechny widok w każdym sklepie. Wykorzystywana jest tutaj metoda sprzedaży nazywana Merchandisingiem. Polega ona na wykorzystanie różnych technik zachęcających klienta do zakupu konkretnych produktów. W przypadku ułożenia produktów wykorzystywane jest znajdowanie się produktów w polu widzenia. Sprawdza się to szczególnie w przypadku droższych produktów, które znajdują się w zasięgu wzroku klienta. Dlatego produkty, które znajdują się na niższych półkach, są słabiej zauważalne niż te, które znajdują się wyżej.
Walory wizualne i zapachowe
Zmysły są kolejnym mechanizmem, który wykorzystują sprzedawcy. Podobnie jak w przypadku układu towarów na półkach sprawdza się również wygląd i zapach produktów spożywczych. Pewnie nie raz uwagę każdego z nas przyciągały wspaniałe czerwone jabłka, które miały soczysty wygląd i intensywny aromat. To jest tylko fragment możliwości, ponieważ w zależności od danego działu wybierane są odpowiednie aromaty, które następnie znajdują się w ich otoczeniu. Ponadto zapach ma za zadanie przyciągnąć uwagę i zachęcić do przejścia konkretnym ścieżkami, gdzie możemy trafić na produkty, wyeksponowane w różny sposób.